Kerja Terus-Terusan.

Ini minggu peperiksaan. Tidak ada kelas bagi aku dan sahabat-sahabat mahupun semua pelajar di UIAM ini. Orang lain sibuk dengan mengulangkaji pelajaran, aku sibuk dengan blog. Sibuk sekejap sahaja. Bukannya lama. Lagipun waktu-waktu macam ini lah idea banyak mencurah-curah ke dalam otak aku ini. Jika Pantai Timur kini dilanda banjir, otak aku juga dilanda banjir juga. Kebanjiran idea. Namun sifat aku yang suka berkongsi idea ini tidak menjadikan aku seorang idealis. Sewaktu membaca nota pun pun aku boleh terpikir macamana mahu edit header blog sampah ini bikin jadi lagi lawa. Kalau tak lawa pun, gua peduli apa. Ini blog saya, jadi saya punya suka lah. Sebenarnya aku sengaja memvariasikan kata ganti diri untuk aku. Saya, gua, dan aku. Tapi tolonglah, aku tak reti menggunakan ana anta. Reti sedikit sahaja.

Aku punya laman facebook aku. Dalam laman facebook aku, aku sudah tentu punya kawan. Semalam, sedang aku asyik melayari facebook dengan khusyuknya, aku ada terbaca status kawan aku mengenai satu cerita. Cerita berkenaan seorang sahabatnya, gadis jelita ayu lenggoknya.

Shabat aku ini punya satu sahabat. Sahabat beliau sama jantina dengan beliau. Sahabat beliau ini datangnya dari negeri yang sama dengan beliau dan belajar jua di tempat yang sama. Tapi masalahnya, sahabat beliau ini punya dua identiti berbeza. Satu di tempat belajar, satu lagi di kampung.

Jika di tempat belajar, beliau lebih sosial. Ini tidak bermaksud beliau adalah seorang sosialis, mencintai ajaran Karl Marx atau sebagainya. Sosial di sini adalah, beliau tidak gemar bertudung. Beliau free hair bak kata orang-orang muda di zaman ini. Merokok dan sebagainya. Jika di kampung halaman pula, beliau bertudung. Beliau kekal gadis ayu dengan lenggok kampungnya. Nak kata hipokrit, itu memang hipokrit.

Tapi bagi aku, tak penting kalau kita nak persoal kehipokritan beliau. Sebab beliau memang hipokrit. Aku rasa kalau kita terus persoalkan kehipokritan beliau, beliau akan berubah menjadi teruk. Jika beliau hanya membuka tudung di tempat belajar dan memakai tudung di kampung, kemungkinan besar beliau akan membuka tudung terus di kedua-dua tempat jika kehipokritannya dipersoalkan.

Aku rasa beliau lebih baik daripada mereka-mereka yang langsung tidak bertudung. Jika aku tulis macam ni, mesti ada yang kata,"Alah, ingat perempuan pakai tudung baik sangat ke? Ada jugak yang kena tangkap basah, bercouple dan sebagainya." Aku nak nyatakan di sini, bukan semuanya baik. Namun mereka yang bertudung sekurang-kurangnya telah menjalankan syariat Islam secara sedar atau tidak sedar. Daripada yang langsung tidak bertudung. Yang buruk itu batang tubuh mereka, bukan pensyariatan tudung yang diwajibkan ke atas mereka.

Berbalik pada cerita aku tadi, apa yang perlu kita persoalkan bukan kuatnya kehipokritan beliau, tetapi lemahnya istiqomah beliau dalam bertudung.

2 comments:

yatee 'yosh' yakuza said...

wuuu wuuu terer2 explanation kau about perempuan bertudung tuuuu....!! \m/

Mat Pih said...

yeah.

Post a Comment