Insaf Nak Mampus.

Itu hari ondaway saya nak pergi UIAM untuk memulakan pengajian pada semester baru, saya ada berhenti dekat R&R di Temerloh.

Jadi sampainya dalam pukul 6 lebih, saya semayang Asar dulu dekat sana. Lepas semayang, terus pergi kafe cari makanan. Sudah-sudah makan nasik dalam 2,3 pinggan, lepak-lepak dulu tunggu Maghrib. Selang 2,3 minit, terus azan Magrib.

Bila dah azan Maghrib, terus pergi solatlah ye dak? Kejadah apanya duk lepak lagi macam kambing kan? Cakap nak kejayaan. Jadi, kena rajin solatlah.

Sampai dalam surau di R&R tu, saya terkesima.

Ada seorang anak duk pimpin bapak dia yang buta. Start daripada masuk surau, sampai kat mana letak selipar, sampai kat tempat air sembahyang, sudah sembahyang, cari selipar balik, jalan kaki ke kereta, semua anak dia ada, pimpin tangan dia. Anak itu dalam lingkungan sekolah rendah lagi.

Sayangnya dia kat bapak dia.

Allahu Rabbi.

Saya sudah berumur 22 tahun, saya masih terfikir apa benda yang pernah saya buat untuk menggembirakan hati bapak saya. Bukan, bukan menggembirakan, cukup saya katakan, membolehkan bapak saya fikir dia telah berjaya mendidik anaknya yang sorang ni.

Saya sayang bapak saya, tapi saya susah nak tunjuk.

Rugi, rugi.

Rugi 22 tahun.

"Mitok maaf banyok ayoh ehh!"

No comments:

Post a Comment