Karut-Marut.

Itu hari gua ada pergi surau. Biasalah, orang macam gua, walaupun bukan hari-hari, jarang-jarang sekali sudah cukup baik buat gua. Hari esok lebih baik dari semalam. Semua orang bilang sebegitu.

Tapi celaka betul.

Selalunya hari esok lebih buruk dari semalam, lagi-lagi bila masuk hidup gua.

Gua layan surau sekarang pun sebab gua terbangun awal pagi tu, gua terlayan rancangan agama yang gua lupa tajuknya. Walaupun gua berjiwa K-Pop, gua juga suka layan rancangan tu, lagi-lagi bila ustaz tu mengaji irama Pakistan. Lagu Pakistan. Gua rasa mahu belajar tarannum dengannya, tapi gua malu.

Persetan sama K-Pop dan M-Pop.

Cerita ini bukan pasal gua di surau. Cerita ini selepas gua balik surau. Gua balik saja dari surau, gua bukak periuk nasi, gua menyenduk nasi-nasi yang masih ada di dalamnya sedaya upaya gua. Beras banyak lagi di dapur, tapi biasalah, hidup bujang dan merantau, perlu berjimat cermat. Tambahan lagi harga gula sudah naik, keh keh keh, kerajaan.

Setelah segala nasik yang ada di dalam periuk tersebut berjaya ditarah gua, gua makan dengan bersederhana. Ustaz-ustaz dalam televisyen selalu bincang hal sebegitu, makan kena sederhana, pakai kena sederhana, kalau ada masalah, bersabar, bertawakkal kepada Allah, tapi jarang-jarang benar ustaz-ustaz di televisyen bincang isu semasa. Keluar satu isu, rakyat pening, nak nikah dalam masjid ni boleh ke tak boleh, dalam pada masa yang sama beli gula harga RM2.30. Ceh, pandai la hang kerajaan. Nasib baik gua khatam buku Ilmu Hayat dan Manusia.

Selesai gua makan, gua tidur.

Perut kenyang, selesa tidur.

No comments:

Post a Comment