Jawi.

Ini cerita berlaku zaman dahulu kala.

Sewaktu aku masih lagi kecil dan kiut. Well, sekarang masih lagi kiut, cuma orang lain tak notis, aku saja yang notis bila duduk depan cermin. Fulsetop, nanti ade je yang iri hati bagi aku makan epal beracun. Ingat aku Snow White ke ape? Cindarella la beb, Cindarella. Stokin kaca aku tak jumpa-jumpa lagi sebelah kanan. Puteri raja manalah yang rembat buat tutup lubang aircond dalam bas. Aircond rosak, sejuk melampau-lampau aku dalam bas.

Ceritanya begini, sewaktu aku sedang membuang masa, tenaga, keringat, peluh dan sebagainya di kedai bapak gua dengan bekerja, ada seorang pak cik ni datang nak beli barang. Pakcik ni digelar orang kampung sebagai Haji Deris.

Dengar namanya pun dah gerun kan?

Tapi orangnya baik. Dia ni, kalau datang kedai, tulis list barangan dia dalam tulisan Jawi. Pekerja kedai aku tak ada yang pandai baca, kalau aku ada, aku yang baca. Itu ajelah ceritanya. Menarik ke, tak menarik ke, biarlah. Yang penting aku update belog ni.

Nota kaki : Rasa sedih apabila melihat kebanyakan remaja Melayu kurang mahir membaca Jawi, tidak mustahil jika ada di antara anak-anak mereka yang bakal lahir pada masa akan datang tidak mampu mengeja dan membaca sebarang tulisan Jawi walau satu patah perkataan. Sayang seribu kali sayang.

No comments:

Post a Comment