Lailatul Qadar.

Dah lebih dari setengah bulan aku menjalani ibadah puasa.

Tapi aku rasa macam ada yang kurang. Muhasabah balik, aku kurang kawalan. Bulan puasa dah nak habis, baru sedar yang aku kurang mengawal nafsu. Bulan puasa ni nak latih kita jadi orang yang bertakwa, cukup bulan boleh tengok hasil dia. Tapi aku ni, bulan puasa tak puasa, macam sama je. Hasil tak ada. Ada pun sikit-sikit, sekejap berbuah, sekejap tak. Nak kata baja kurang, aku pakai tahi kelawar kot, susah nak cari. Tahi lembu banyaklah tepi jalan, mat-mat pit sedut bau buat hilang tagih.

Sesal jugak macam begini.

Bulan puasa datang setahun sekali. Kita orang Melayu panggil bulan puasa, dalam Arabnya bulan Ramadhan. Tapi konsep, penghayatan, sama je. Kita je Melayu pelik sikit, ada tujuh likurlah, main mercunlah, macam-macam lagilah. Ni nanti ada je yang nak saman aku nanti. Hina Melayulah, apalah, kamonla, kamon. Bersongkok tinggi manapun, tetap bukan sunnah Nabi jugak.

Ni mukaddimah ni.

Tadi aku dengar abang aku bagi tazkirah tarawikh, dia cakap, rugilah kalau kita tak guna sungguh-sungguh peluang bulan puasa ni. Datang setahun sekali, ganjaran dia banyak, ada Lailatul Qadar lagi, mana nak cari dalam bulan lain? Tapi Melayu, biasalah, Lailatul Kamdar, Laila Rawas jelah biasa kita cari dekat-dekat nak raya ni. Tak apa, kita jangan takut, masa masih ada 7 hari lagi.

Terkesan? Aku pun.

Aku tak macam abang aku, nakal sedikit. Tipulah sikit tu, macam haram banyak sebenarnya nakal aku ni. Tapi tiap kali abang aku jadi imam, aku selalu ikut teman dia. Nak kata dia penakut, tak munasabah. Cuma aku je yang beria-ria nak ikut. Kita ni nak bawak ideologi nakal kita sampai bila ye tak? Bawak-bawakla ingat sikit. Kurang-kurang tak dapat jadi ustaz, dapat sejukkan hati mak bapak pun dah kira okay.

Ni pasal Lailatul Qadar balik.

Abang aku kata, tak kiralah apa benda yang kita buat, zikir ke, baca quran ke, tolong emak lipat baju, pasang langsir, kalau benda tu mendatangkan manfaat dan pahala, dapat pahala Lailatul Qadar jugak kalau kebetulan kita buat pada malam tu. Lailatul qadar ni, kita kena cari. Tak ada tarikh khusus. Kalau ada, sedap gamaklah kita. Bila malam Lailatul Qadar je, penuh kat surau. Semua lilit tasbih, berzikir. Macamana nak latih ikhlas beribadah dalam diri ye tak?

Ni ikhlas bukan ikhlas macam dalam cerita Kiamat Sudah Dekat ni.

Betul-betullah. Abang aku kata lagi, kalaulah kita tolong mak basuh pinggan pada malam Lailatul Qadar, kita dapat pahala. Pahala Lailatul Qadar bukan sikit beb. Baca surah Al-Qadr tu, ibarat seribu bulan. Banyak tu. Seribu bulan engkau ingat sikit? 83 tahun lebih kurang. Jiran aku umur dia tak sampai 70 pun dah meninggal. Ni 80 tahun lebih, tak banyak lagi?

Jadi, kesimpulannya, kalau kita tolong emak basuh pinggan pada malam tu, pahala basuh pinggan tolong emak kita ibarat 1000 bulan. 80 tahun lebih tolong mak basuh pinggan, mana nak cari? Tapi janganlah 10 malam terakhir ni asyik basuh pinggan je kerja engkau bila baca entry aku ni. Buatlah amal lain, sedekah banyak-banyak, berzikir, sembahyang sunat, bangun malam, dan sebagainyalah. Aku nak tulis banyak-banyak, aku bukan pandai sangat.

Jadi, untuk 10 malam terakhir ni, pakat-pakatlah kita cari Lailatul Qadar. Saling memperingati, aku ingat, engkau semua yang baca ni pun ingat.

Ustaz aku bagitau, bulan Ramadhan ni bulan rahmat, kalau kita tak ada niat nak ubah tahap takwa kita sedikit pun, masih di takuk yang lama, kemungkinan kita tidak dipayungi rahmat bulan Ramadhan. Nau'uzubillah.

Aku kejar nikmat, tapi nikmat beserta rahmat, bukan nikmat kosong.

3 comments:

AkimJIn said...

Nice entry... (Cheh, london beb, tp sries, nice)

bgitule hakikat nye... mmg snng nak kate nak jadi org bertaqwa, nak jadi bertaqwa, tp hakikatnya, kita sering diracuni dunia, dilalaikan dgn media massa, smpai mase nak bace al-Quran(contoh) jadi sikit tuek je.... tp Alhamdulillah, walaupun se muke surat sari pun, skurang2 ade baiknya... pasal Lailatul Qadr.... hebatnya lailatul qadr, cari lah lailatul Qadr, buatlah amal byk bulan Ramdhan krn kelebihannya... tapi hati, jangan kita jadi hamba kepada Ramadhan dan Lailatul Qadr, time tu je nak buat amal, jadi le kita Hamba Allah, setiap mase sntiasa ikut ape yg disurh dan tiggal ape yg dilarang.... jadi sampai mane kita skarang ni????? LU PK LA SENDIRI(^_^)

Mat Pih said...

ambik nok, kena suter, bertuhankan ramadhan,. lailatul qadar siap or. hihihi

Biasala, kita nak tarik orang, biar ada umpan. sebut siket lailatul qadar. ke wanner? dari dok tarawikh, sek ye semangat siket nok tarawikh.

kalu gaul dengan org paham agama aje, senangla nok cakap, bertuhankan ramadhan lah, ape lah. gaul gok etek ngan orang jahil agama. gi minum air sembang sekali dengan die. nok suh buat mende disuruh, tinggal mende dilarang? hihihi. puasa pun dok. ke guane?

"LU PK LA PULOK."

aku la said...

ce try pk hok ni pulok

berdakwah kpd org yg baik= maksimumkan penggunaan tarhib; menggerunkan, menakut-nakutkan dengan ancaman, azab...

berdakwah kpd org jahel tukel bengong geng abu jahal = maksimumkan targhib; gemar dan galakkan mereka dengan .. lu pk la senirik

Post a Comment