Aku Terkenang Dulu-Dulu.

Bila aku duduk mengelamun di depan rumah aku, aku akan ingat kenangan lama. Mungkin tidak beberapa lama kemudian,aku akan teringat kisah lama-lama. Rentetan dari kisah lama-lama,aku akan teringat pula pada filem lama-lama. Tak lama kemudian, aku akan mengenang kembali rancangan television yang lama-lama punya. Lama selepas itu, akan timbul pula kenangan dan ingatan aku terhadap iklan lama-lama. Sebenarnya aku suka sangat tulis ayat 'lama' malam ni. Macam klasik gitu. Kan.

Baru-baru ini,aku godek-godek YouTube. Baru saja godek-godek sekejap, aku terjumpa benda baru bagi aku, lama bagi orang lain. Benda ni. Hihi.



Ini iklan Axion. Yang kelakarnya bila aku tengok iklan ni, bila aku tengok Rosnah Mat Aris. Kelakar betul. Iklan ni bila aku balik PASTI, pasti aku tengok. Macamana aku boleh teringat zaman PASTI aku bila tengok iklan ni pun aku tak tahu. Tapi yang pasti, aku masih ingat lirik dia.

"Kan abang dah kata Axion namanya."

Bini dia pulak jawab,

"Axion ke Asiah?"

Kelakar kan. Tapi sentimental.



Yang ini pulak iklan Planta. Anne Ngasri kecik lagi masa tu. Aku lagi la kecik. Kecik tapak tangan, nyiru saya tadahkan. Kenapa aku bersajak pulak ni? Eh, berperibahasa.



Korang semua mesti ingat lagu susu Cap Bendera kan. Sekarang aku rasa dah tak ada kot susu ni. Yang ada suma susu-susu baru. Dulu susu Cap Bendera ni punyalah masyhur. Sampai kedai aku pun jual. Aku ingat lagi susu ni. Tin susu ni aku dah tak ingat sangat dah design dia macamana. Tapi susu ni memang top la zaman dulu-dulu. Sentimental betul.



Haaaa. Ni pulak iklan Juicy Fruit, Linda Jasmine muda sangat lagi masa ini. (Kuat betul taukid aku dekat situ, semata-mata nak nyatakan si Linda ni cantik). Tapi sekarang pun masih lagi cantik. Entah-entah Que Haidar minat dia pun sebab iklan ni. :P

*Gurau sahaja*



Yang ini iklan jaga kebersihan. RTM siar dulu ni. Suara latar yang dalam iklan ni, lama dah aku tak dengar. Bila dengar balik, sentimental menyerang qulubku. Ah.



Ini iklan punya, aku rasa macam ingat tak ingat dah. Kelakar betul.



Ini iklan, aku rasa tak ada siapa pun yang tak ingat. Tapi kalau ada, mungkin aku tak tahu. Iklan ni, mase kecik-kecik dulu, punyala stail aku tengok mamat yang jadi Trojan tu. Tapi sekarang, bila aku tengok, aku ketawa depan laptop aku sambil kekejangan. Kelakar. Tiba-tiba je bapak dia pakai tong sampah. Kelakar butul.


Yang ni pulak bukan iklan. Rancangan television dulu. Sebenarnya aku sengaja tampal benda ni. Sebab suka tengok Louisa Chong masa muda. Tapi yang jadi Nyonya Mansor tu, Dee. Lelaki dia ni. Sampai sekarang pakainya macam perempuan. Kesian. Mintak Allah buka pintu hati dia pakai pakaian lelaki balik. Tapi yang aku tak boleh nak tahan ketawa, bila dia tanya anak dia.

"Lekas bilang sama aku,siapa Kassim Selamat itu? Peguam? Majistret? Buruh? Kaki ragut? Bla, bla, bla....."

Aku pun dah tak ingat.





Sebenarnya aku cari iklan Adabi, tapi terjumpa yang ini. Bedal aje lah. Tapi macam kelakar jugak budak-budak ni.Siap miming lagi lagu Adabi.

Kesimpulannya, aku suka tengok iklan lama-lama. Mungkin sebab semua benda lama ni, ade sentimental value dia. Bila aku tengok iklan-iklan ni, aku teringat zaman aku kecik-kecik dulu. Dari zaman PASTI, sekolah rendah, sekolah menengah, sampai sekarang. Dan aku dapat ingat macamana hubungan aku dengan keluarga aku dulu macamana bila tengok semua ini. Masa aku kecik-kecik, aku mungkin rapat dengan ayah. Tapi sekarang,aku makin renggang dengan ayah. Mungkin dengan iklan-iklan ini, aku boleh kembali ke zaman dulu-dulu.

Zaman aku masih dalam ribaan kasih sayang ayah. Dan ibu. Sentimental beb.

6 comments:

mardhiahm0hdzabidi said...

sangat sentimentel.
mmg lawak kalu ingat2 balik. haha

Mat Pih said...

haha. bukan setakat sentimental. mental terus. haha.

イムラン (IMRAN the fraxie) said...

hahaha.. nice post!!! teringat zaman lama,, walaupun aku baru 20 tahun..

Mat Pih said...

imran: hihihi. tu la pasal.
kita serupa umur.
benda ni mmg nostalgia zaman kanak-kanak.

Anonymous said...

suke2...kenangan yg menusuk kalbu...hehe

Mat Pih said...

sgt menusuk. hihi

Post a Comment