Jam Loceng.

Hidup secara berjamaah ini sememangnya banyak kelebihan dan banyak kekurangan. Antara kelebihan yang aku dapat dalam kehidupan berjemaah ini adalah kemudahan meminta pertolongan. Walaubagaimanapun, kesusahan juga ada dalam kehidupan secara berjamaah ini. (Aku rasa aku sudah menyebut frasa 'hidup berjemaah' berulang-ulang kali). Aku memang suka menulis secara berulang-ulang. Barulah nampak panjang entry aku. Tak begitu Said?

Aku punya sahabat, sahabat aku punya jam loceng, dan beliau ada kisah tersendiri dengan jam loceng beliau. Mahu baca lebih lanjut? Klik iklan di tepi. Bersama membawa keberuntungan. :8) (ini smiley gorila, lubang hidungnya cantik bukan?)

Ini gorilla betul.

Ceritanya begini, sewaktu sebelum tidur, beliau akan menetap waktu untuk bangun di jam locengnya, sekitar pukul 5 suku atau 5 dua puluh minit pagi begitu (bukan main awal, bagus betul). Setelah menetap waktu jam locengnya, beliau akan menyambung kerjanya, iaitu bermain DOTA. Ya, mainan anak-anak universiti. Jarang sekali aku melihat di kalangan sahabat-sahabat aku bermain polis sentri ataupun sorok-sorok. Mungkin tidak ada masa, terlalu sibuk dengan assignment.

*Jika tidak sibuk dengan assignement, aku dapat merasakan pasti ada di kalangan kami yang bermain sorok-sorok di sekitar UIAM. Dengan guard pun jadi.

Menyambung cerita sebelumnya, setelah puas bermain, beliau akan tidur. Sekitar pukul 3 atau 4 pagi beliau akan melabuhkan tirai untuk tidur. Lewat? Ya, lewat. Tapi jangan bimbang, cerita belum habis. Aku sudah tidur pada waktu begini. Kenapa aku boleh menceritakan cerita ini dengan detail adalah kerana aku mendapat sumber-sumber yang sahih tentang waktu beliau tidur dari sahabat-sahabat terdekat.

Oh ya, aku mempunyai 3 sahabat untuk satu bilik. Dan ketiga-tiganya memakai jam loceng. (WTF?)

Apabila tiba waktu yang ditetapkan, apakah yang akan terjadi? Ya, jam loceng akan berbunyi. Tugas jam loceng adalah untuk mengejutkan pemiliknya. Dan terima kasih kepada jam loceng tersebut, aku sebagai bukan pemiliknya pun mampu bangun untuk sembahyang Subuh. (Tapi kadang-kadang waktu cuti aku tak terkejut juga.)

Apa yang ingin aku highlightkan adalah kondisi 3 sahabat aku yakni pemilik jam-jam loceng tersebut bilamana jam-jam loceng itu berbunyi.

Haram mereka tidak bangun barang sedikit.

Dan bunyi jam loceng itu tersangat menyakitkan hati.


No comments:

Post a Comment