Aku Masih Di Sini

Saya kini semenjak menuju ke arah alam tanggungjawab ini, lama-kelamaan makin terasa beban yang berat di pundak saya sendiri. Kadang-kadang rasa ingin muntah, terlampau berat bebanan fikiran yang ditanggung. Mungkin ini adalah sebahagian daripada sewa dalam menduduki alam kedewasaan. Sewa yang memerlukan hati, fikiran, jiwa menjadi serabut dan gelisah.

Ada sahaja fikiran yang terlintas, kepala tidak berhenti berfikir.

Saya masih ingat, sewaktu kecil-kecil saya ini bisa melakukan apa sahaja. Katakan apa sahaja, mandi hujan, berjalan tanpa sepatu, meraba-raba tanah dan pasir dengan tangan saya, mencium segala macam udara yang dihirup setiap hari bahkan bermanja-manja dengan lopak-lopak air hujan tanpa segan-silu sedikitpun, tanpa resah-gelisah dan keluh-kesah.

Mungkin kerana saya masih tidak dibebani tanggungjawab.

Kini saya merasa lelah, memikirkan tujuan hidup ini. Kadang-kadang saya melihat manusia sekeliling saya yang ceria, hidupnya gembira tanpa memikirkan sebarang masalah. Kata sahabat saya, "Kau sahaja yang fikirkannya tidak bermasalah, mereka ada masalah, cuma kita yang tidak tahu." Saya angguk-anggukkan sahaja. Bagi saya, bermasalah atau tidak, itu tidak penting, yang penting bagi saya adalah bagaimana untuk kekal ceria dan kekal senyum.

Lebih-lebih lagi waktu yang menekankan jiwa sebegini. Waktu cuti sekolah, selepas raya, waktu kawan-kawan saya semua berumahtangga. Dan saya, saya ini, hanya mampu kuotasikan kata-kata XPDC, 'Aku Masih Di Sini'.

Pehhhh.

Kadang-kadang Mael ni boleh buat saya leleh.



No comments:

Post a Comment