Cerita Roti Canai.

Bersama aku lagi dalam rancangan "Bedtime Stories bersama Gua Slot Pagi". Aku tambah slot pagi disebabkan aku menulis entry ini sewaktu pagi. Pukul 8 pagi bedtime stories kejadah apa. Tapi aku tak kisah, yang penting lepas ni, aku mahu tidur. Aku punya waktu free, jadi aku menulis. Semalam aku mengulangkaji untuk peperiksaan. Ya, aku ulangkaji. Aku tahu tak masuk dek akal kamu semua.



" Roti kosong satu, telur satu, teh tarik satu."

Selamba gua membuat pesanan. Sudah tentu gua selamba, sudah 3 tahun gua sarapan di tempat sama. Bangla penebar roti pun dah kenal gua. Namun beliau kenal gua sekadar pelanggan sahaja. Gua tak pernah ajak beliau datang rumah gua, sembang-sembang, tengok bola, makan nasi lauk sardin untuk makan malam mahupun main Play Station bersama-sama. Gua kenal beliau sebagai peniaga roti canai yang rajin, beliau kenal gua sebagai pelanggannya yang paling bergaya. Beliau pernah menyarankan gua menukar gaya rambut gua seperti Rajni Khan. Gua hanya mengangguk sahaja. Mungkin Rajni Khan kacak di mata beliau. Gua tak faham tapi gua tak kisah.

Sedang gua asyik membaca akhbar, gua didatangi seorang lelaki. Gua nak kata beliau ini pengemis, di tangannya ada sekeping akhbar Harian Metro. Namun dari segi pemakaiannya yang berjubah, berselipar Jepun, berjanggut lebat, dan sedikit comot, dapat gua rumuskan, beliau ini ahli tabligh agaknya. Beliau memilih kerusi di sebelah gua untuk duduk. Gua tak faham, kenapa watak-watak dalam cerita gua selalu berdamping dengan gua.

"Selalu makan kat sini ke?"

Beliau bertanyakan gua soalan cepumas. Gua menutup helaian akhbar dengan perlahan kemudian menjawab soalannya dengan penuh kelembutan.

Ya bang, selalu makan kat sini. Abang dari mana? Tak pernah nampak pulak saya abang selama ni?"

Beliau tersenyum sahaja apabila aku menanyakan soalan kepadanya. Dalam hati gua, gua bermonolog sendirian apabila melihat senyumannya yang menguntum itu. Agaknya abang ini tengok gua buat-buat ramah.

"Abang datang dari jauh dik. Adik dah makan? Makanlah, abang belanja."

Gua tersenyum dalam hati. Abang ini nampaknya nak berdakwah dengan menggunakan cara belanja makan. Sejak dari gua kecil, bapak gua selalu berpesan bahawa rezeki jangan ditolak.

"Saya dah order makanan tadi bang, abang order la makanan abang dulu kalau nak belanja pun."

Beliau ketawa mendengarkan kenyataan gua. Beliau terus memesan nasi lemak dua pinggan dan teh tarik segelas. Gua sedikit takjub melihat selera makan abang tersebut. Nasi lemak dua pinggan, memang mantap. Tak lama kemudian, makanan gua dan abang tersebut sampai. Sewaktu makan, abang tersebut hanya diam sahaja dan menumpukan sepenuh perhatian terhadap makanannya. Gua agak hairan, selalunya para tabligh suka bercakap dan berpesan. Gua pikir beliau nak berdakwah selepas makan agaknya. Selesai makan, beliau memandang gua lalu bertanya,

"Adik ada rokok? Mintak rokok sebatang."

Gua yang masih rakus melahap roti canai terus mencapai rokok dalam poket seluar dan memberikannya kepada abang tersebut. Gua fikir apalah sangat sebatang rokok jika makanan gua beliau yang bayar. Pekerjaan menguntungkan.

"Bayar ni."

Gua terkejut. Kenapa cepat sangat, gua belum habis makan beliau dah nak bayar. Tapi elok juga sebab gua perlu ke pejabat pula. Waktu sudah agak lewat. Pekerjaan gua sebagai jaga terlatih memerlukan gua sampai ke pejabat pada waktu yang tepat. Be punctual, bak kata bos gua.

Sesampainya bangla tersebut ke meja kami, beliau menghulurkan resit kepada abang tersebut lalu bertanya,

" Bayar sekali dengan dia ke?" sambil tangannya menuding ke arah gua.

"Yelah, bayar sekalilah, takkan aku nak bayar makanan aku seorang saja. Berapa semua?", Abang itu bertegas.

"Tujuh ringgit semuanya encik."

Laju bangla itu menjawab. Gua tahu, kalau pasal duit, semua laju. Jika kambing mampu menyimpan duit di bank, sudah tentu kambing di kampung gua kaya-raya. Gua melihat abang tersebut menyeluk poket jubahnya lalu mengeluarkan syiling 20sen.

"Aku bayar 20sen dahulu, nanti tahun 2012 aku jadi wakil rakyat, aku bayar semuanya. Sekarang ni aku nak cepat, ada mesyuarat, helikopter aku dah tunggu."

Bangla itu merenung ke arah gua, gua merenung kembali ke arahnya sambil mulut gua terus mengunyah roti canai dengan pantas. Bangla itu mengisyaratkan supaya gua membayar. Mata gua berair. Dalam hati kecil gua berkata,

"Celaka, gua layan orang gila rupanya."

3 comments:

Anonymous said...

kwn ngn org gile ke skg ni? pnt bljo 2 kot.. heheh

Mat Pih said...

wakaka. orang gila baik pe.

Anonymous said...

hahahahaha !!!

Post a Comment