Cerita Nanti.

Ali terlentang memandang bulan. Katanya rindukan seseorang.

Nazrin, pemandu bas Transnasionalisma yang berjaya merangkap sahabat karibnya yang setia hanya memandangnya dengan mata yang tajam, umpama memahami penderitaan Ali yang melampau-lampau dan mengada-ngada tersebut. Ali mengeluh lagi. Kali ini sudah masuk lapan kali Ali mengeluh, tidak terkira sendawa dan pelbagai lagi bunyi pelik yang keluar daripada rongga mulutnya yang busuk dan sentiasa berbau rokok itu. Buku 555 Nazrin penuh dengan contengan, tanda mengira bunyi keluhan Ali.

"Nazrin, aku betul-betul rindukan Zainab. Kau rasa dia dah lupakan aku ke?"

Tanya Ali kepada Nazrin.

Nazrin hanya memandangnya dengan perasaan geram bercampur-baur. Ya, Zainab mungkin sudah lama meninggalkannya, tetapi tidak mungkin Zainab dapat melupakannya dalam masa yang begitu singkat. Sikap tidak suka menanti seseorang yang ada pada Ali seolah-olah membuatkan Nazrin dapat merasakan, bahawa Ali sememangnya seorang yang sangat suka melampau dalam menyatakan perasaannya.

"Tu, Zainab dah keluar tu, dahlah mengelamun tu syaitan, kita terus baliklah, nanti lambat pulak sampai ke Terengganu."

Teguran Nazrin mematikan lamuan Ali. Sewaktu membuka pintu bas sebelah pemandu, Nazrin dapat mendengar dengan jelas perbualan sahabatnya bersama isterinya Zainab di dalam bas Transnasionalismanya yang dipandu beliau.

" Kenapa lama sangat sayang, I sangka U dah lupakan I, takut I tadi tau."

"Alah, abang pun, Nab kan cirit tadi. Memangla lama, nasib baik Nazrin member kita kan bang, boleh Nab duduk dalam jamban lama-lama."

Nazrin menekan pedal klac dengan perasaan geram. Dalam hatinya hanya mampu menyumpah-nyumpah.

"Celaka betul aura pengantin baru."

No comments:

Post a Comment