Tikus.

Gigi tikus keras.

Tikus mampu menggigit apa-apa sahaja sehingga barai.

Ini bukan cerita pasal tikus. Ini kisah pasal sedar diri. Kisah ini berlaku sewaktu gua sedang menikmati cuti semester. Kisah ini juga berlaku di kedai borong bapak gua yang ala-ala kekampungan. Gua duduk lepak-lepak di kedai bapak gua, sambil-sambil borak dengan pekerja-pekerja, gua tengok customer.

Tengah asyik bersembang, adalah seorang customer masuk ke dalam kedai, datang nak beli air, mungkin dalam perjalanan jauh nak pergi ke mana-mana. Orangnya perempuan, cantik, lawa, nampak ada harta, memang tak padan langsung dengan gua mahupun pekerja gua. Tapi cinta itu buta. Ingat tu. Cinta itu, buta. Se K-Pop-K-Pop gua, gua masih layan lagu Ahmad Jais.

Persetan sama K-Pop dan M-Pop.

Lama gua melangut, melihat ciptaan tuhan, ayah gua datang menyapa dengan ayatnya yang melukakan jiwa.

"Mung dua ekor macam tikus tengok besi la bile tengok pompuan ni, nok kerit dok lut."

Oh bapakku, oh bapakku.

Gua mengeluh dalam keadaan separa sedar.

2 comments:

A.I said...

ayat bapak ko ada 6 kali baca baru aku paham! kerit tuh gigit ek?


muahahahaha.


*hi budak uia!

Mat Pih said...

yup.kerit tu gigit.

muakakaka.

*hi budak uia.

Post a Comment