Semester Pendek.

Gua ambik short sem. Ini bahasa budak-budak universiti gua. Gua panggil semester pendek, orang lain panggil short sem. Gua terbiasa panggil semester pendek sebab masa balik kampung baru ni, semua universiti lain cuti, universiti gua nak buat short sem.

Bila dah jadi gitu, orang kampung gua banyak tanya, kenapa nak pergi lagi lah, kenapa tak sama cuti lah, pergi kerja kat sanakah, macam-macam. Jadi bila gua jawab, gua nak ambik short sem, orang kampung gua tak paham. Kadang-kadang dia buat-buat balas sms, angguk-angguk, kadang-kadang dia buat tak tahu. Berlakon macamana pun, gua tahu diorang tak tahu.

Gua tak kisah kalau diorang tak tahu short sem itu apa.

Tapi gua kisahkan diorang kena tahu sebab apa gua tak duduk cuti di rumah, kerja dengan bapak gua elok-elok di rumah. Jadi gua belajar daripada kesilapan, gua tak lagi jawab short sem, tapi gua jawab semester pendek.

Gua ambik dua subjek semester ni.

Gua baru tahu zaman Tamadun Indus dulu dah ada sistem paip bawah tanah nak salur sisa buangan. Tapi gua tak tahu pekerja-pekerja diorang yang buat tu dipanggil apa. Indah Water, kompem bukan. Tu untung gua belajar History.

Lagi satu subjek, gua ambik subjek komputer. Gua seorang saja lelaki dalam kelas, yang lain semua perempuan. Termasuk pensyarah gua. Kadang-kadang gua rasa macam Cindarella pulak bila time gua masuk kelas, semua orang jeling-jeling, tengok-tengok. Nak kata gua pakai kasut kaca, gua pakai Jack Parcel murah aje. Kadang-kadang gua sauk selipar cap Bowling saja bila gua terlajak tidur, lewat ke kelas.

Walaupun gua malu, tapi gua persetankan sahaja kerana gua kenal siapa gua. Lelaki tak malu.

Fulsetop, gua nak sembahyang Maghrib.

2 comments:

sake said...

jack parcel muroh tooooooo...hahaha

Mat Pih said...

kehkehkeh. realiti rahsiaaaa

Post a Comment