Kapellah Sangat.

Azmi pandang Roy. Roy tersenyum kelat. Azmi tahu, Roy sudah malas melayan Azmi dari tadi. Tapi Azmi tidak peduli, Roy perlu dengar semua ini. Hanya Roy yang berada dalam kereta dengannya sekarang dan hanya Roy yang mampu memahami apa yang dituturkan oleh Azmi. Azmi tidak mampu berbahasa dengan stering keretanya. Beliau pernah cuba mengajaknya berbual, tetapi stering kereta Kenarinya itu tampak tidak berminat. Hanya diam tidak berkata apa.

"Roy, aku rasa nak cari aweklah."

Roy diam lagi. Dia sebenarnya malas mendengar cerita-cerita daripada Azmi berkisar awek-awek ni. Bagi Roy, awek-awek ni adalah bullshit. Berkapel hanyalah untuk loser sahaja. Roy adalah seorang juara, Roy tidak akan menceburkan diri dalam arena awek-awek, kapel-kapel ini.

"Aku sebenornye tak tahu nok kate ape Azmi. Macam ni lah, just go with your heart."

Roy balas dengan matanya berair sayu memandang Azmi. Azmi lantas berasa tidak selesa. Dia mengalihkan pandangan ke side mirror keretanya dengan pantas. Melihat misai Roy yang lebat sebelah kanan sahaja itu dipadukan dengan mata sayu berair beliau, Azmi merasakan beliau seolah-olah telah melihat najis manusia secara close-up. Azmi loya. Azmi perlukan pemandangan indah.

"Awek-awek ni bullshit semuanya." Balas Roy lagi, masih tidak puas hati dengan isu kapel-berkapel ini. Ibu jari kaki beliau dikuis-kuis terhadap lubang aircond sebelah kanan kerata Azmi. Azmi hanya diam tidak membalas. Beliau menumpukan sepenuh perhatian terhadap jalanraya. Beliau hampir saja melanggar lampu merah sebentar tadi. Nasibnya baik kerana breknya makan nak mampus.

"Triit, triit....."

Bunyi mesej telefon Roy memecahkan kesunyian kereta. Azmi memandang Roy dengan hairan. Hairan dengan senyumannya. Roy yang tersenyum sendirian ketika membaca mesej tersebut mula tersedar dengan pandangan Azmi. Dia senyum lagi. Kini lebih gula senyumannya, sehinggakan Azmi terpaksa mencabut bulu ketiaknya secara kasar supaya bebas daripada pukauan senyuman Roy yang bermisai lebat sebelah itu. Azmi lihat Roy, Roy lihat Azmi.

"Azmi, kau rasa Wani sayangkan aku macam aku sayangkan dia tak?"

Kini Azmi pula diam.


No comments:

Post a Comment